maandag 1 november 2010

couchpotato

Niet zo lang voor de herfstvakantie ging mijn dochter met school naar de bibliotheek. Erg leuk dacht ik, in het kader van de kinderboekenweek etc.
Mijn dochter kwam echter teleurgesteld thuis, het hele bezoek was saai geweest. Ze hadden van alles uitgelegd over hoe het ging in de bibliotheek, wat je waar kon vinden etc. Mijn dochter komt vanaf haar tweede regelmatig in de bieb, en ook met school gaan ze een keer in de paar weken boekjes uitzoeken, dus niets nieuws voor F. Verder was het boek “de stippententoonstelling” voorgelezen, deze hadden ze eerder al een aantal keer op school gelezen, dus ook saai volgens mijn dochter.
Ook werden de kinderen aangemoedigd allemaal vooral lid te worden, dan kregen ze een fantastische vierkleurenpen. Omdat mijn dochter al lid is vanaf haar tweede jaar, was dit cadeau niet voor haar bedoeld, en hier baalde ze van.

Vlak na de vakantie (vandaag dus) had mijn dochter de kick off van “lekker fit”(oid) Dit in het kader van meer beweging. In de schoolkrant stond een stukje, het is een lessenserie, die makkelijk in te passen zijn in de normale bewegingslessen, en in het natuur- en techniek- onderwijs. Het is preventief bedoeld voor kinderen met overgewicht. Het wordt gebracht op een niet veroordelende manier. Ze gaan wel de kinderen wegen en meten gedurende het project, als ik daar bezwaar tegen had, moest ik het laten weten aan het schoolhoofd.

Morgen is het schoolontbijt. Dit omdat er is gebleken dat veel kinderen zonder ontbijt de deur uitgaan. Dus wordt er op school ontbeten “om het belang van een gezond ontbijt te benadrukken”
Vorig jaar heeft F. tijdens het schoolontbijt 5 boterhammen met zoet beleg gegeten, inderdaad veeeeeeel gezonder dan het ontbijt dat ze thuis krijgt *kuch*

Al deze zaken kan ik nog begrijpen,(hoewel ik vind dat de school ze onhandig en inconsequent aanpakt. 5 boterhammen tijdens het ontbijt met zoet slaat natuurlijk nergens op, ten opzichte van het woord “gezond” dat ze gebruiken, maar ook vanwege de redenen dat ze het “lekker fit” gebeuren introduceren. Verder hoeft F. op sportdagen, de laatste dag voor de vakantie, juffendag, sinterklaas, de pietendag, kerst, pasen, de verjaardag van de hamster van de zus van de juf etc. geen eten en drinken mee naar school te nemen, ze word dan volgestopt met goedkope ranja, snoep, chips. Op zich niet zo’n ramp, voor die “paar” keer per jaar, maar begin dan ook niet over “gezond ontbijten”, en “lekker fit.) en ik weet dat de intentie niet slecht is.
Maar zo kort achter elkaar geplakt word ik er een beetje iebelig van. Ze denken zeker dat mijn kind, eenmaal thuisgekomen, op de bank ploft, een zak chips/snoep openrukt, en de tv aanknalt om daar de rest van de avond niet meer vanaf te komen, behalve om haar portie patat met frikadellen te verorberen, of haar play-station aan te zetten!!
En als je dan toevallig een gezond kind, met een gezond gewicht hebt, die gek is op fruit, en de meeste groenten goed eet, weinig snoept, die ook nog eens twee keer in de week sport, buiten speelt, en regelmatig voorgelezen word (ja zelf lezen gaat ook steeds leuker) dat, dat dan vooral niet de verdienste is van de ouders en het kind he! Dat is dan het resultaat van al die geweldige inspanningen van het ministerie, de gemeente, en vergeet vooral de school niet hè!!

Nee mensen ik word een beetje gek van al deze bemoeienissen echt, ,en ik denk niet dat ze de kinderen waar het echt om zou gaan op deze manier bereiken. Vanuit mijn beroepspraktijk (op mijn vorige werkplek dan vooral) heb ik gezien dat deze kinderen echt niet geholpen zijn met zo’n algemene aanpak, dat gaat aan hen voorbij, dat bereikt hen totaal niet, en als het ze wel bereikt, dan denken ze dat het niet voor hen bedoelt is. (overal waar hen staat bedoel ik dan ook de ouders mee) Je kan er op school nog zoveel inpompen, het is water naar de zee dragen als het niet door de ouders ondersteund wordt. Al het geld wat er in deze acties gaat zitten kan naar mijn mening veeeeel beter besteed worden aan individuele aanpak, het aanpakken van de problemen in de jeugd(gezondheids) zorg. (en nee daar bedoel ik niet nog meer formulieren, plannen verslagen en vergaderingen mee)

En dan ga ik nu mijn couchpotato naar bed schoppen!!

3 opmerkingen:

  1. Ik zou er ook moe van worden dood moe eerlijk gezegt. Laten ze het eens goed aanpakken. niet met vergaderingen maar echt het probleem aan pakken. En weet je geen ontbijt, dat hadden kinderen bij mij op de lagere school ook al niet en dat is toch al zo'n 50 jaar geleden. Is van alle tijden........ misschien gewoon lekker fruit in een kist in de klas hebben ze in ieder geval wat.En niet al dat opgelegde gedoe vreselijk om moe van te worden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen!
    Herkenbaar, heel herkenbaar dit. Hier schoolontbijt aanstaande donderdag. Tsss, dan zijn ze al dik een uur wakker voordat ze iets te eten krijgen. Da's toch ook niet goed? Of wel?

    BeantwoordenVerwijderen