zondag 25 april 2010

donderwolk voor de zon

Stel je voor, Lente, alles loopt lekker, mooi weer gezellige dag, en dan.. de post.
Drie regelig berichtje van mijn schoonmoeder.
Kwak, steen op de maag, opkomende migraine, en een aanval van misselijkheid, en dat is dus alleen mijn reactie.
Van een uitbundig vrolijke dag, veranderde onze dag naar een stille peinzende, verdrietige dag. Een dag waarop na drie jaar de vraag weer rees, Wat moeten we hier nou weer mee??
Drie jaar van verwerken, opkrabbelen, en genieten van de heerlijke rust lijken in een klap weer weg te vallen.
Mijn schoonmoeder deelde mijn man in drie zinnen mee dat ze ernstig ziek is. Het briefje roept een heleboel vragen op, maar na drie jaar geen contact, pak je niet onmiddelijk de telefoon om je vragen af te vuren.

En ik, ik die altijd veel te aardig ben, ik die mijn man zo lang (te lang?) voor heb gehouden, blijven proberen, het blijft je moeder, ik ben boos, boos dat ze ons nu weer voor het blok zet, boos dat ze ziek is, boos dat mijn man zich ineens weer zo klein voelt, boos dat ze dit gevoel bij ons teweeg kan brengen, gewoon irrationeel pisnijdig!
En dat... dat is nou net geen handige emotie! Ik moet/wil mijn man de ruimte geven hier op zijn eigen manier op te reageren. Ik wil hem niet het gevoel geven mij af te vallen, wanneer hij er voor kiest toch weer contact met haar te zoeken.

Dus bel ik maar weer eens met mijn moeder en lucht mijn hart, mijn moeder die zo rustig en verstandig mij weer een beetje weet te kalmeren, mijn moeder die er aktijd voor me is, en die ook een tweede moeder is voor mijn man.
En langzamerhand realiseer ik me weer wat ik me eerder ook al realiseerde, en wat ik door de boosheid even vergeten was..
Ik realiseer me dat er voor mijn schoonmoeder alleen maar medelijden kan zijn, ze maakt het zichzelf al zolang zo moeilijk in het leven, is zo verbitterd, wantrouwig, jaloers, dat ze iedereen van zich afstoot, en niet gelukkig kan zijn.
Ik realiseer me ook dat wij wel gelukkig zijn, en dat dat een groot rijkdom is! Misschien heel misschien is ze er klaar voor om nu wat in die rijkdom te delen, en anders, dan hebben we het tenminste geprobeerd!
Nu is het afwachten tot mijn man, langzaamaan tot dezelfde conclusie komt, ik ken hem goed genoeg om te weten dat dit uiteindelijk gebeurt, maar dat het wat langer duurt als bij mij. In de tussentijd knuffel ik hem maar eens extra!

12 opmerkingen:

  1. Ik kom hier via via even kijken en val midden in een heftig log. Jemig, niet eenvoudig zoiets zeg. Ik begrijp dat hier een hele geschiedenis achterligt. Ik wens jou en je man veel wijsheid en sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boosheid is vaak onmacht. Ik herken het hoor! Het je machteloos voelen omdat je aan de situatie (het ziek zijn van je sch.moeder) niets kan veranderen. En toch, ze heeft weer contact gezocht en.....nu kan het nog. Als ze misschien ernstig onomkeerbaar ziek is, kan het binnenkort niet meer. Sterkte voor je man om hier in de goede weg te zoeken hoor! En voor jou natuurlijk want jij staat er naast en leeft mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Toaske er zit inderdaad een lange nare geschiedenis achter.
    Bedankt voor je wens, we zullen het nodig hebben

    @Madelief Jep pure machteloosheid!
    Mijn man gaat haar bellen straks, met lood in zijn nummertjestoetsvinger welliswaar, maar hij gaat het doen. Ben trots op hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. poe, wat fijn dat je je eigen moeder kon bellen en daar je ei kwijt kon zodat je je man kon steunen zodat hij haar kan bellen. sterkte ermee. een van de redenen waarom ik het contact weer wilde was o.a. niet het krijgen van zo'n briefje... lijkt mij afschuwelijk en dan kom je dichter bij je boosheid dan bij mededogen, compassie etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ben jij al verder dan ik....en wat mag jij jezelf gelukkig prijzen met een moeder als de jouwe!

    Dat gezegd hebbende zitten jullie opnieuw in een ellendige situatie. Wat erg om weer zo terug te worden geworpen!

    We delen meer in logland dan we denken he...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lin(nepins) Ja de relatie met mijn moeder is ook logwaardig :-)(over een tijdje misschien)
    En over dat briefje, ik ben al tijden bezig mijn man te vertellen dat dat kan gebeuren, ik ben erg dankbaar dat het dit briefje was, en geen rouwkaart!

    @Repel Ja een supermams heb ik ;-) Het is echt rot ja dat alle ellende weer een aanvang neemt, aan de andere kant wisten we wel dat zoiets een keer zou gebeuren, we hebben hopenlijk in onze drie jarige pauze energie opgespaard voor de komende periode.
    Gezien alle reacties op jouw log delen we dit inderdaad met ontzettend veel mensen ja!

    @allen, Man heeft intussen gebeld, en hij heeft een afspraak voor volgende week, nog zonder mij, want zo wilde zij het.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja ik val hier ook ineens weer binnen.

    Heftig, hoop dat de afspraak volgende week naar omstandigheden goed zal gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, dit is verschrikkelijk heftig zeg! Het is zo moeilijk om je onder dat manipulerende uit te werken, vooral als het je (schoon)moeder is.
    Niemand kan je hierin raden; alleen jullie weten hoe ver je hierin kan gaan zonder beschadigd te raken..... Knap van je man om toch contact te zoeken, sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog iemand die er middenin valt: wat een moeilijke materie. Familiebanden, schoonfamiliebanden: alle emoties die erbij horen. Onmacht, frustratie en boosheid. Veel sterkte!
    Ik denk dat jij en je man wel redelijk sterk in je schoenen staan, zo te lezen, dat is wel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kom hier ook zomaar aanwaaien en lees geen leuke log. Veel sterkte de komende tijd met alles en ik hoop dat jullie er goed doorheen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kom hier via m´n eigen log, dank voor je reactie. Ik weet niet of je al lang meeleest, maar mij is hetzelfde overkomen, hoewel ik dus niet wil roepen: o, ik ken het en daarmee jullie gevoel wil bagetaliseren.

    Ik had m'n vader al jaren niet gezien en die werd op de dag dat ik zwanger bleek van T. ineens ernstig ziek. Vorig jaar op moederdag kreeg ik via een k*tsms te horen dat ie uit z'n huis gezet zou worden. Maandenlang getwijfeld wat ik wilde en uiteindelijk gegaan. Ik kan niet anders zeggen dan: een trauma, want ik herkende dus ECHT m;n eigen papa niet meer. Daar lag alleen nog maar een alcoholverslaafde hartpatiƫnt en ik vroeg aan de verpleging op Meneer B. van kamer gewisseld was? Hoe dan ook, ik was blij dat ik was gegaan.
    Drie weken later was hij dood.

    Maar dit is vreselijk heftig want jullie zitten er midden in en voor mij zijn die emoties alweer wat gezakt, maar ik weet hoe moeilijk het is. Ik wens jullie allebei heel erg veel sterkte en ik denk aan jullie.

    En weet, ook voor de man: alles wat jullie beslissen is goed, wat de keus ook mag zijn.

    Sterkte!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pfff... ook ik en mijn schoonfamilie is een drama, er is contact, maar in weinige mate. Ook ik blijf lief: het blijven zijn ouders, maar ondertussen voel ik me nimmer geaccepteerd. Contact verbreken kan ik echter niet. Misschien wel omdat dit de dingen zijn waar ik bang voor ben en het andersom met mijn ouders niet zou mee willen maken. Maar ik snap ook waarom je het wel zou verbreken.

    Sterkte de komende tijd!

    BeantwoordenVerwijderen