woensdag 14 april 2010

Over de Zon

Dat de zon belangrijk is voor het leven op aarde kan niemand ontkennen natuurlijk.
Al in de oudheid had men de grote invloed door van de zon op de aarde, de Inca's en de egyptenaren aanbaden de zon als hun God.

Ook in mijn leven speelt de zon een grote rol! Het verschijnen of verdwijnen van (zon)licht doet veel met mijn humeur, en met mijn energie. Net als bij veel mensen ligt in de winter een dip op de loer, en in de lente gaat alles beter. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat de meeste belangrijke veranderingen/beslissingen in mijn leven plaatsvinden in de lente, en uitgewerkt worden in de rest van het jaar. De lente is voor mij steeds weer een nieuw begin, met nieuwe energie, en beloftes voor de rest van het jaar. Waarom begint een nieuw jaar eigenlijk niet bij de lente? Dat zou voor mij het meest logisch voelen!

Langzamerhand heeft de zon ook een symbolische betekenis gekregen in mijn leven, de zon is symbool geworden voor de betere tijden, die uiteindelijk altijd volgen na slechte tijden. De zon staat symbool voor het lichtpuntje dat ik altijd wil zoeken in moeilijke tijden. De zon zie je niet altijd, maar uiteindelijk komt er altijd weer een punt waarop de wolken wegtrekken, en de wereld weer straalt als vanouds!

Ik zou het dan ook geen toeval durven noemen dat mijn Man, mij in het begin van onze relatie al snel zijn "zonnetje" begon te noemen, een titel die ik nu 11 jaar later nog steeds met trots draag! Natuurlijk straal ik niet altijd, en niet het hele jaar lang, maar dat doet de echte zon ook niet.

4 opmerkingen:

  1. Een mooi stukje! En inderdaad een fijn compliment/koosnaampje van je man voor jou! Blijf zo stralen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat een genot als de zon weer lekker de voorschijn komt in de lente :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook zo'n zonaanbidster. Opgegroeid in de arabische woestijn, waar hij elke dag en fel schijnt, ben ik nog steeds niet gewend aan het noord europese klimaat.
    Maar goed, ik ben dus benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven! En een blogster erbij is altijd leuk:)

    BeantwoordenVerwijderen