zondag 2 mei 2010

Hoezo "wijsheid komt met de jaren"?

Na een drukke periode met veel werk, school, sociale afspraakjes etc. besloten wij als gezin weer eens te gaan gourmetten. Hoe mutsig image deze activiteit ook heeft, voor ons gezinnetje is het een moment om eens heerlijk met ons drietjes te gaan zitten en lekker te kletsen, gewoon "quality time" dus!
Onze dochter is nu 6 (en een half zoals ze zelf zegt), en begint ook steeds meer zin te krijgen om gewoon lekker te kletsen(een kind van haar moeder dus)we bespraken aan tafel vanalles, en gaandeweg viel mij op hoe wijs onze dochter soms kan zijn, en hoe duidelijk ze dingen ziet, en aanvoelt.

Zo hadden we het over de situatie met oma (ik had het er hier al over) We hebben haar op haar nivo proberen in te lichten over de situatie, omdat ze toch wel aanvoelt dat er dingen spelen.
Dochter haar visie op het hele verhaal was dit: Oma heeft ruzie met ons gemaakt, ze wil het nu goed maken en dat is heel stoer! We moeten haar vergeven want dat wil God ook graag. En eigenlijk is het ook precies zo als zij zegt. Als je alle bijgeluiden eraf haalt tenminste. Dat vind ik zo mooi die zienswijze van haar, en dat het maakt dat ik ook anders naar de situatie ga kijken.(hoewel de bijgeluiden soms erg hard zijn)

Verder vertelde ze dat ze er 's avonds met God over gepraat had, en dan vooral over dat ze aan God heeft gevraagd om oma weer beter te maken. Volgens haar heeft God ook geantwoord, want dat voelde ze dan in haar hartje. God gaf haar het gevoel dat het goed kwam, ook als ze dood gaat, want dan komt ze bij mij, had God haar gezegd!

Luchtig stukje aan het verhaal was dat we het toen over de hemel kregen, "kan je in de hemel ook met elkaar praten mam?" Ik antwoordde dat ik niet wist hoe het was als je dood was gegaan, omdat er nog nooit iemand van terug is gekomen. "Kunnen we dat straks even googelen dan?" vroeg het kind van haar tijd :-)

We hebben naast deze serieuze gesprekken heerlijk gelachen met elkaar, en toen papa begon met een toast, verzon dochter de een na de andere toast, ik kon niet achter blijven dus we hebben wat afgeproost gisteravond!

3 opmerkingen:

  1. Ze heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar je dochter weet gelukkig niet de achterliggende problemen en pijn wat misschien al jarenlang loopt.
    Sterkte ermee, jullie zijn op de goede weg én: vergeven zorgt ervoor dat je zelf vrij komt te staan (zegt zij die er zelf ook soms nog zo'n moeite mee heeft *kuch*)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach dat grietje van jullie: er gaat meer in dat koppie om dan je zou denken. Kinderen denken vaak heel logisch, ze verwoord het mooi. Ik denk wel dat je in de hemel kan praten en dat je elkaar zal herkennen!
    Ik herken veel van jullie omgang met schloeder, ik heb er ook zo 1... Valt nog mee dat ze jullie schrijft, voor hetzelfde geld had je het pas geweten als de rouwkaart komt... Sterkte en doe niets als je gevoel iets anders zegt...

    BeantwoordenVerwijderen